Po Manhattanie z Meryl Streep

Z tego wpisu dowiecie się: gdzie Dustin Hoffman w Nowym Jorku tłukł kieliszki i czy Diabeł rzeczywiście ubierał się u Prady.

Kocham Nowy Jork i kocham Meryl Streep. Trudno mi więc wyobrazić sobie większą przyjemność, niż spacer śladami filmów z udziałem mojej idolki. Cóż – jest gdzie spacerować. Na 54 filmy, w których zagrała Meryl, aż 20 (przynajmniej w części) powstało w Nowym Jorku lub chociaż o nim opowiada. Wszystkich lokalizacji odwiedzić nie sposób, dlatego wybrałam dla Was te najsłynniejsze. Lub najciekawsze.

palec-4Pamiętacie scenę ze „Sprawy Kramerów“, w której Ted (Dustin Hoffman) spotyka się z Joanną (Meryl Streep) w restauracji? Ona oświadcza mu, że chce przejąć opiekę nad ich synem, a on – w ataku furii – rozbija kieliszek o ścianę. Tę sekwencję nagrano w popularnej knajpce JG Melon na Upper East Side – (1291 Third Avenue).

Warto tam zajrzeć z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze: do dziś można tam się napić wina przy tym legendarnym stoliku (rozpoznacie go po wiszącym nad nim kadrem z filmu). Po drugie – przy odrobinie szczęścia na miejscu spotkacie kelnerkę, która była obecna podczas tego nagrania.

bliski

Z JG Melon do kolejnych lokalizacji najlepiej dotrzeć przez Central Park. Nie wiem, jak wy, ale ja nigdy nie mam go dość i przez cały rok tęsknię za spacerami po The Mall. Nawiasem mówiąc, ta właśnie aleja to druga charakterystyczna lokalizacja ze „Sprawy Kramerów“ – tam przecież Ted chadzał na spacery z synem! Jednak spośród ponad 240 filmów zrealizowanych na terenie Central Parku, zawsze mam w myślach przede wszystkim „Anioły w Ameryce“. A to oczywiście za sprawą sceny finałowej serialu –  pod słynną Fontanną Bethesda z aniołem na szczycie.

portret

Florence Foster Jenkins wykonuje arie w Canergie Hall (zdjęcia do filmu realizowano jednak nie w USA, lecz w Wielkiej Brytanii).  Docelowo zmierzamy jednak na róg 6th Avenue i West 49 St  (1221 Avenue of the Americas), gdzie szofer podwoził demoniczną redaktor naczelną magazynu „Runway“  – Mirandę w filmie „Diabeł ubiera się u Prady“. W rzeczywistości – oczywiście – nie mieści się tam żadna redakcja. Ten zbudowany pod koniec lat 60. drapacz chmur jest byłą siedzibą firmy McGraw-Hill Financial. wejscie-1Warto wejść i rozejrzeć się po recepcji, nie radzę jednak robić zdjęć. A jeśli chcecie spróbować steka takiego, jak ten, po który biegała dla swojej szefowej Andy (Anne Hathaway) musicie 49. ulicą przejść 3 przecznice na wschód – prosto do restauracji Smith and Wollensky.

hala2Jeszcze niedawno, tuż obok (31 West 57th Street) zajrzeć można było do księgarni Rizzoli Bookstore, czyli miejsca, w którym Molly (Meryl Streep) po raz pierwszy wpada na Franka (Roberta de Niro) w filmie „Zakochać się“ z 1984 roku. Rok temu budynek jednak zburzono, by na tym miejscu postawić ekskluzywny hotel. Aby więc odbyć podróż sentymentalną do czasów, gdy Meryl nosiła fryzurę a’la Bonnie Tyler, a de Niro mógł jeszcze grać amanta, najlepiej wybrać się po prostu na (moim zdaniem) najpiękniejszy dworzec kolejowy świata – Grand Central. W końcu to tam każdego dnia mijali się ze sobą bohaterowie tego filmu.

kwiaty

Jeśli natomiast interesuje Was, gdzie Pani Dalloway kupowała kwiaty, musicie swoje kroki skierować na drugą część Manhattanu, do Meatpacking District. Tam realizowano była część zdjęć do filmu „Godziny“ – ta poświęcona granej przez Meryl Streep Clarrisie Vaughn. Filmowa inkarnacja Mrs Dalloway w przerwach między kupowaniem kwiatów a planowaniem przyjęcia, odwiedzała swojego przyjaciela – Richarda w jednym z najciekawszych budynków okolicy, tzw. Triangle Building (stojącym na rogu Hudson Street i West 14th Street). Kamienica ta, występująca również m.in. w „Fatalnym zauroczeniu“ z Glenn Close, w przeszłości była siedzibą sekretnych klubów dla dorosłych. Po latach – w „Godzinach“ – z jej okna skakał Ed Harris, czyli filmowy Richard.

chowa-sieO ile „Godziny“ są prawdopodobnie moim ulubionym dramatem z udziałem Meryl, o tyle ulubiona komedia to „Serce nie sługa“. Muzyka otwierająca film (RJD2 – „Ghostwriter“) kojarzyła mi się nieodłącznie z Nowym Jorkiem nawet jeszcze zanim pojechałam tam po raz pierwszy w życiu. Nic więc dziwnego, że miałam problem z tym, którą lokalizację z tej produkcji Wam zaproponować. Padło – na najbardziej zabawną. Chcecie pospacerować po sklepie, w którym  psychoterapeutka Lisa Metzger (Meryl) dowiaduje się w sklepie meblowym, że jej pacientka (Uma Thurman) jest jednocześnie kandydatką na synową? Takie atrakcje w sieciówce Crate&Barrel, adres: 611 Broadway.

toast-2Jak dobrze policzyliście, gdy po zwiedzeniu tych wszystkich miejscówek dotrzecie w końcu na południe Manhattanu, czyli na Most Brooklyński, najpewniej zastanie Was noc. Cudownie! Bo przecież właśnie w nocy Nathan Landau (Kevin Cline) w „Wyborze Zofii“ wspinając się na jedną z tamtejszych latarni wznosił toast za swego przyjaciela Stingo! Wam – biorąc pod uwagę ilość policji ochraniającej ten zabytek – toast radziłabym wnosić co najwyżej wodą.

 

A oto pełna lista filmów z udziałem Meryl Streep i Nowym Jorkiem w tle:

Manhattan (1979), reż. Woody Allen, dystr. United Artists
Uwiedzenie Johna Tynana (1979), reż. Jerry Schatzberg, dystr. Universal Pictures
Sprawa Kramerów (1979), reż. Robert Benton, dystr. Columbia Pictures
W nocnej ciszy (1982), reż. Robert Benton, prod. United Artists
Wybór Zofii (1982), reż. Alan J. Pakula, prod. ITC Entertainment
Zakochać Się (1984), reż. Ulu Grosbard, dystr. Paramount Pictures
Zgaga (1986), reż. Mike Nichols, dystr. Paramount Pictures
Diablica (1989) reż. Susan Seidelman, dystr. Orion Pictures
Pokój Marvina (1996), reż. Jerry Zaks, dystr. Miramax Films
Koncert na 50 serc (1999), reż. Wes Craven, dystr. Miramax Films
Godziny (2002), reż. Stephen Daldry, prod. Scott Rudin Productions
Anioły w Ameryce (2003), reż. Mike Nichols, prod. HBO
Kandydat (2004), reż. Jonathan Demme, prod. Scott Rudin Productions
Serce nie sługa (2005), reż. Ben Younger, prod. Relativity Media
Diabeł ubiera się u Prady (2006), reż. David Frankel, prod. Fox 2000 Pictures
Wieczór (2007), reż. Lajos Koltai, dystr. Focus Features
Wątpliwość (2008), reż. John Patrick Shanley, prod. Scott Rudin Productions
Julie & Julia (2009), reż. Nora Ephron, dystr. Columbia Pictures
To skomplikowane (2009), reż. Nancy Meyers, prod. Relativity Media
Boska Florence (2016), reż. Stephen Frears, prod. Pathe

* Wykorzystane w tekście zdjęcia to kadry z filmów: „Diabeł ubiera się u Prady“,„Sprawa Kramerów“, „Anioły w Ameryce“, „Boska Florence“, „Zakochać się“, „Godziny“, „Serce nie sługa“ i „Wybór Zofii“.

Powiązane posty

Dodaj komentarz